Tjeckisk potatissoppa med svamp och mejram

Min mamma lagade denna variant av potatissoppa med svamp och vitlök när jag växte upp. Underbar comfort food!

Det finns 1000 recept och varianter på potatissoppa i Tjeckien. Så det är inte så exakt med receptet – alla har sin favorit. Det viktiga för mig är torkade soppar, vitlök och mejram.

Denna gång använde jag torkade soppar som jag köpte i Prag nör jag var där senast. Det var inte så lätt som jag trodde att hitta torkad svamp! Fick till slut åka till en ukrainsk butik där de hade polsk svamp. Det är lite roligt att tänka på nu.

Du behöver:

20-40 g torkade soppar

50 g rotselleri

50 g morot

50 g palsternacka

10 cm purjolök

400 g fast potatis

1 stor vitlöksklyfta

1 rågad msk vetemjöl

1-1,5 liter grönsaksbuljong (3 tärningar + vatten)

Ett knippe kruspersilja

Gör så här:

Blötlägg den torkade svampen i vatten i ca en timme.

Skala och tärna selleri, morot och palsternacka fint. Fräs i smör några minuter.

Tillsätt 10 cm strimlad purjo och en skivad vitlöksklyfta. Fräs lite till.

Pudra på mjölet och häll på 1-1,5 liter grönsaksbuljong beroende på hur tunn du vill ha soppan (vatten+tärningar). Ta först lite vätska så att du kan röra ut mjölet ordentligt.

Ofta gör man en redning vid sidan av för att inte riskera klumpar i soppan. Det gör jag oftast: Fräs 2 msk smör med 1 rågad msk mjöl och rör i 3 dl vatten. Koka någon minut innan du tillsätter det hela till soppan. Minska vattenmängden i buljongen motsvarande).

Tillsätt 1-2 tsk mejram. Låt koka ca 10 min.

Skala och skär 400 g fast potatis i tärningar och dela svampen i mindre bitar. Du kan hälla bort nästan all vätska från svampen, men spara och använd ca 0,5 dl från botten av blötläggningen. Den innehåller ofta goda svampsmulor.

Lägg allt i grytan och låt koka tills potatisen är mjuk, ca 15 min.

Smaka av med salt eller mejram efter behov. Strö på rejält med hackad kruspersilja.

Om du vill ha lite köttigare soppa kan du skiva korv i slantar och servera i soppan.

Ett gott bröd till passar alltid.

Glutenfritt: Hoppa över vetemjölet. Red ev soppan med maizenamjöl utrört i lite vatten på slutet. Kontrollera buljongen. Kontrollera svampen om du inte har torkat den själv.

Mjölkfritt: Använd mjölkfritt alternativ till smör. Kontrollera buljongen.

Lämna en kommentar